Doprava
Centrálna technická evidencia pozemných komunikácií
Informačný systém modelu cestnej siete zabezpečuje všetky služby CTEPK.
Doprava
Nízko-nákladové meteostanice pre zlepšenie a zefektívnenie plánovania zimnej údržby ciest.
Výjazd vozidla zimnej údržby by mal byť výsledkom starostlivého plánovania a organizácie práce na dispečingu. Pokiaľ sa posyp aplikuje príliš skoro, vozidlá a vietor ho roznesú alebo sa zriedi kvapalnými zrážkami. Ak sa posyp aplikuje neskoro, hrozí zamrznutie vozovky. Táto zmena paradigmy od reaktívnej po proaktívnu vyžaduje rozhodovanie sa podľa predpovedaného stavu povrchu vozovky až niekoľko hodín do budúcnosti. Aby bolo možné vytvoriť takúto predpoveď, je nutné merať základné meteorologické parametre špeciálnymi meteostanicami rozmiestnenými na kľúčových miestach cestnej siete a spracovať tieto merania v špeciálnom matematickom modeli pre zimnú údržbu.
Čím viac meteostaníc je na cestnej sieti rozmiestnených, tým presnejšie predpovede počasia sa dajú robiť. Konvenčné cestné meteostanice sú však veľmi nákladné na obstaranie, ako aj na prevádzku. Sú veľké, náročné na inštaláciu a vyžadujú buď stály prívod elektrickej energie alebo veľmi veľké fotovoltaické panely.
NAŠE RIEŠENIE
SOFTEC preto navrhol a vyvinul nový rad IoT meteostaníc s nízkymi obstarávacími a prevádzkovými nákladmi práve pre zimnú údržbu ciest, ktoré je možné husto rozmiestniť na cestnej sieti. Stanice merajú kľúčové parametre, ako teplotu a relatívnu vlhkosť vzduchu, rosný bod a teplotu povrchu vozovky a voliteľne ďalšie veličiny. Niektoré parametre, ako napríklad teplota pod povrchom vozovky, sa dopočítava pokročilými algoritmami.
Stanice sú navrhnuté na jednoduchú montáž. Sú dôkladne energeticky optimalizované a schopné prevádzky s malými solárnym panelom alebo čisto len na batérie po dobu niekoľkých rokov. Stačí ich iba umiestniť na hocijaký stĺp verejného osvetlenia alebo stĺpik dopravnej značky v priebehu niekoľkých minút. Namerané údaje môžu byť odosielané cez bezdrôtové siete ako napríklad NB-IoT alebo LoRaWAN.
Vďaka presnejším predpovediam, ktoré ROWES Meteo prináša sa znížila nehodovosť až o 28 %.
Vďaka prítomnosti kamier má dispečer lepší prehľad o stave vozovky. Dispečer vidí aktuálny stav, napr. či na danom mieste mrzne alebo bude mrznúť, či teplota vozovky klesá alebo klesne pod bod mrazu. Vďaka kamerám na meteostanici navyše vidí aj priamo na vozovku aj okolie a nie je nutné absolvovať fyzické výjazdy do terénu. Toto všetko je veľmi dôležité, nakoľko SC BSK spravuje veľmi rôznorodé prostredia, ktoré v rovnakom čase môžu mať rôzne teplotné podmienky.
Pre SC BSK je dôležité riešiť zimnú údržbu proaktívne, pretože nám to jednak umožňuje sa lepšie pripraviť na situáciu zhoršených podmienok a jednak nám to dáva možnosť vykonávať preventívne posypy vozovky, ktoré šetria posypové materiály a tým peniaze. Riešenie má veľký potenciál v budúcnosti na úspory finančných prostriedkov a životného prostredia.